Hoe kies je een statief?

Een tijdje geleden schreef ik in een ander blogbericht dat het gebruik van een statief voor interieurfotografie echt een must is.  Maar hoe kies je nu precies een statief? Er zijn zoveel soorten, maten en gewichten! Alle fotografen hebben wel één of meer statieven in hun uitrusting. Ze ondersteunen je camera in donkere omstandigheden. Ze vermijden trillingen en zorgen zo voor scherpere beelden. Maar! Voor een landschapsfoto gebruik je een ander type dan voor macrofotografie, en voor video-opnames gebruik je nog iets anders. Ik help je bij de keuze en heb geprobeerd om hieronder een overzichtelijke lijst samen te stellen.

Omdat ik vaak de vraag krijg naar het materiaal waarmee ikzelf werk,  geef ik onderaan deze pagina ook nog even de links mee, om je een idee te geven.

Statief? Inleiding!

Tegenwoordig zijn de meeste statieven gemaakt uit plastic, aluminium of carbon. Een carbonnen statief vangt de meeste schokken op, maar kan ook scheuren als het bijvoorbeeld nogal ruw achter een rotsblok blijft haken. Aluminium is zwaarder, en plastic is goedkoop :-).

Je camera bevestig je aan het statief via een “statiefkop”. Zo’n kop kan je apart kopen, of in een kit samen met de poten. Bij hele goedkope statieven zit de kop vast aan de poten, en ben je dus niet zo flexibel. Dat zou ik zeker afraden.

Voor algemeen gebruik is een statiefkop met balhoofd of een 3-wegkop ideaal. Wil je video’s maken? Dan neem je best een speciale videokop (met zo’n handvatje). Voor 360° panoramafotografie zijn er speciale panoramakoppen.

Landschapsfotografie

statief voor landschappen

Voor landschapsfotografie heb je een stevig statief nodig dat snel en eenvoudig in te stellen is. Je hebt als landschapsfotograaf te maken met wind, water en ongelijke ondergronden. Je moet het statief ook goed schoon kunnen maken. Kies daarom voor een redelijk stevige/zware tripod met een balhoofd óf een drieweg-kop en poten met een draaivergrendeling. (Niet met klikvergrendeling, want daar haal je de modder minder makkelijk uit).

Macrofotografie

macro statief

Bij macrofotografie zit je vaak heel dicht bij je onderwerp, maar ook laag bij de grond. Je wilt dus een stabiel statief, dat ook nog eens laag bij de grond kan. Een tripod zonder middenkolom kun je dicht bij de grond gebruiken. Er bestaan zelfs statieven met een omkeerbare middenkolom én statieven waarbij je de middenkolom dwars op de poten kunt monteren. Wil je macrofoto’s maken? Kies dan voor een speciaal macro-statief!

Reisfotografie

reisstatief

Speciaal voor fotografen die veel reizen, zijn er extra lichte statieven die ook nog eens compact op te bergen zijn. Hoe kleiner en lichter het statief is, hoe makkelijker je hem mee kunt nemen tijdens het reizen, een wandeling of een beklimming. Een nadeel is dat een reisstatief gemiddeld iets minder hoog en minder stabiel is. Zo’n statief gebruiken met een hele zware camera is dus niet aan te raden. Let bij het kopen van een statief voor op reis zeker op de transportlengte en het gewicht!

Sportfotografie

monopod

Voor het fotograferen van sporten gebruik je vaak zwaardere telelenzen. Daarnaast moet je flexibel zijn en je onderwerp goed en snel kunnen volgen. Met een driepoot-statief ben je daar vaak te beperkt voor. Daarom is een monopod voor sportfotografie een echte uitkomst. Een monopod is gemakkelijk mee te nemen en wordt ook wel een ‘eenpootstatief’ genoemd. Er bestaan tripods waarbij het mogelijk is om één van de statiefpoten los te draaien en die te transformeren tot een monopod. Zo heb je het beste van beide werelden! Bovenstaande foto is trouwens de Cobra van iFootage, eentje die ik ook heb, en dat is een monopod waar je zo’n mini-voetje onder aan vast kan klikken. Zo kan je die ook vrijstaand gebruiken.

Fotograferen in de studio

zuilstatief

Een kolomstatief, ook wel een zuilstatief genoemd, is een professioneel statief dat in grote studio’s wordt gebruikt. Een kolomstatief is extreem groot, loodzwaar en stevig, maar soepel in gebruik. Het is daardoor een betrouwbare basis om mee te werken. Je kunt het statief zeer precies instellen en door het hoge draagvermogen is een kolomstatief uitermate geschikt voor zwaardere apparatuur. Daarnaast kun je in de studio natuurlijk ook gebruik maken van je “gewoon” statief. Je hoeft dan niet op het gewicht te letten omdat hij toch vaak op dezelfde plek blijft staan. Een zware aluminium versie voldoet vaak prima.

Conclusie

Kijk eerst naar waar je het statief voor wil gebruiken. Weet je dat niet exact en wil je meer een allround statief, dan zou ik zeker voor een statief kiezen waarbij je de kop kan afschroeven. Of je koopt de poten apart van de kop. Of je koopt een kit met bijvoorbeeld poten en balhoofd. Als je met de auto op reis gaat, dan scheelt het op geen kilootje :-). Wil je toch met de rugzak weg én een statief meenemen, kies dan voor een mini-reisstatiefje. Wil je op reis dan toch een hoger standpunt? Dan vind je vast wel ergens een rotsblok, muurtje of vuilbak waar je dat kleine statiefje op kwijt kan.

Tot slot: mijn statiefgerief!

Als je iets wil kopen, vind ik het zelf altijd interessant om te kijken waarmee collega’s fotograferen. Om jullie een blik achter de schermen te geven, is hier de complete lijst van al mijn statieven!

welke statieven gebruik ik

Ik koos meer dan 15 jaar geleden voor deze carbonnen statiefpoten van Manfrotto, en een 3-wegkop uit magnesium, ook van Manfrotto. Intussen heb ik de 3 wegkop vervangen door dit balhoofd van Benro. Ik heb ook 2 monopods, eentje van iFootageGear en een VEO van Vanguard. Die monopods zijn altijd makkelijk om selfies te nemen, voor lichte camera’s, video’s of om externe flitsers op te zetten. Voor 360’s gebruik ik een professionele panoramakop van NodalNinja op bovenstaande statiefpoten van Manfrotto. Voor de hoogtefoto’s een Pole (series 2) uit carbon van 6m hoog van NodalNinja, gemonteerd op stevige zware poten van een Vanguard statief. En voor lichtgewicht 360 foto’s met mijn Ricoh Theta camera of video’s met de Osmo Pocket heb ik een Claremont kit van Bushman Panoramic. Voor op reis tenslotte, heb ik een gorillapod van Joby. Mijn lampstatieven voor in de studio zijn van het goedkope merk FalconEyes, want die gebruik ik zeer zelden.

Check gerust de links eens, dan krijg je een idee! Hoewel duurdere statieven van merken als ReallyRightStuff nog veel stabieler zijn (ja, ik heb ze al aangeraakt – *kwijl* ), heb ik nog geen enkele seconde spijt gehad van mijn aankopen!

Heb je nog vragen over statieven, contacteer me gerust!